Paddle-Steamer " Kapitein Kok".

 

De "Kapitein Kok" Genoemd naar de laatste kapitein die haar "onder dienst" voer werd in 1911 onder de naam "Reederij op de Lek No.6" gebouwd op de scheepswerf J & K Smit te Kinderdijk. Het laadvermogen bedroeg 131 ton. Er konden 120 passagiers vervoerd worden plus vrachtgoed en vee. Het schip had 10 bemanningsleden aan boord. In 1948 werden de diensten van de Lekboten opgeheven. Gelukkig is deze raderboot "Rederij op de Lek No. 6". behouden gebleven voor Nederland en is zij dankzij grondige restauratie weer in de vaart.

 

Wijnand Key vondt haar, in 1976, in Ludwigshafen als "Rheingaststätte Kurpfalz". Toen men zeker wist dat het schip kon worden opgeknapt werd zij naar Muiden gesleept. Daar werd zij, op de werf, helemaal in oude glorie hersteld..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik zag de Kapitein Kok voor het eerst toen ik, met een "Jordaan kruisertje" door de grachten van Amsterdam, pruttelde. Even " het IJ" op om  rond te kijken. Toen ik, vlak langs , de " Kapitein Kok" voer was ik volledig verkocht. Wat een schitterend schip!! Dat moest ik bouwen!! 

 

 

Na veel zoeken bleek er geen model te zijn (26 jaar geleden, zonder Internet). Ik heb toen de rederij van de "Kapitein Kok" gebeld en gevraagd om foto's en tekeningen. Die stuurden ze met als voorwaarde dat ze het schip mochten zien als het klaar was.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De " Kapitein Kok" was het eerste schip dat ik"van tekening" bouwde . Alle kaarten en foto's zijn nog steeds, bij mij thuis, in een schoenendoos, te vinden. Een enorme puinhoop. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook dit schip heeft echt gevaren. Heel even maar, want enkele raampjes, vlak boven de waterlijn, waren niet waterdicht. Dit resulteerde in vele jaren "op de kast" (teleurgesteld??). Ongeveer 15 jaar later heb ik haar afgebouwd en nu staat zij prachtig in de vitrine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Als afsluiting een foto van de " Kapitein Kok" anno 2006. Door de jaren heen steeds " mooier". Alleen vind ik het heel jammer dat de oude " naamplaat" voor het schoepenrad is vernieuwd . Niet omdat mijn model nu niet klopt maar gewoon, omdat de oude naamplaat veel mooier is. Ook de mooie versiersels aan kop en kont zijn vervangen door vreselijke fel rode versieringen. Maak de "Kapitein Kok" alsjeblieft niet  modern-versierd. Het is een schitterend oud schip. Laat dat zo!

 

Op kerstdag 2011 ben ik aan boord van de "Kapitein Kok" geweest om het 100 jarige feest van de "Kapitein Kok" te vieren. We hebben een tocht gevaren van Schoonhoven naar Kinderdijk en weer terug. Schoonhoven is de plaats waar vroeger de "Rederij op de Lek" lag. Kinderdijk is de plaats waar de "Kapitein Kok", honder jaar geleden, werd gebouwd.

Op dinsdag 13 Februari 2013 heb  ik mijn "Kapitein Kok" verkocht aan de huidige kapitein van de echte "Kapitein Kok". Met een beetje mazzel staat zij dus binnenkort, in een vitrine, op de echte "Kapitein Kok". Een betere plek kan ik me niet wensen.

Eigenlijk is het, na de verkoop van mijn "Kapitein Kok" een hele tijd doodstil geweest rond de "Rederij op de Lek 6". Op zeker moment hoorde ik dat ze gesloopt zou worden omdat er nergens een nieuwe eigenaar te vinden was. Ze was eigenlijk in erg slechte staat geraakt en kon alleen nog varen na een fikse opknapbeurt op een werf. Vlak voor het definitieve einde is het schip gekocht door Ton Schellekens. Die heeft het schip op scheepswerf Brouwer te Zaandam weer helemaal opgeknapt. Ze draagt nu de naam "Kapitein Anna". Als ik goed ben ingelicht dan is Anna de moeder van Ton Schellekens. Wil je meer weten over de "Kapitein Anna" dan moet je op de volgende homepage kijken.

http://www.kapiteinanna.nl/

 

 

Op deze foto is de naamsverandering duidelijk zichtbaar. Op de reling bij het voordek en op de versiering voor het rad. (tussen radersalonboot en Amsterdam). Gelukkig staat nog steeds de K van Kapitein Kok op haar stoompijp.

 

Heb je iets te vragen of te melden, mail me dan even 

 

Voorpagina.