Steel-Steam-Paddle-Tug "  Reliant "  (Eerst " Old Trafford ").

 

Het éérste model na de hersenbloeding dat ik "van tekening" heb gebouwd. Een schip dat ik zag op een foto. Ik was meteen stapel verliefd.

 

Ze is gebouwd in 1907 door J.T. Eltringham in Stone Quay voor de Manchester Ship Canal Company. De originele naam was " Old Trafford ". Zij deed tot 1950  haar werk bij het Manchester Ship Canal, totdat ze verkocht werd aan de Ridley Steamtug Co, om te gaan werken op de rivier "the Tyne". Ze noemden haar vanaf dat moment "Reliant". Na een tijdje is ze doorverkocht aan de Seaham Harbour Board en werkte daar tot 1968. In 1970 is zij overgenomen door het "National Maritime Museum" in Greenwich. Daar werd ze, jammer genoeg, in 2002 gesloopt. Het enige wat over is is een stoommachine en een "paddle wheel" die ze nu aan het restaureren zijn.      

                                 

   

Ik heb, na enkele brieven naar Engeland, de twee bouwtekeningen van de Reliant gevonden bij "David MacGregor Plans" in de plaats Bath.

 

 

Ik ben uiteraard begonnen met de twee "Paddle wheels". Met een oude figuurzaag de verschillende onderdelen uit een plaat messing van 1 mm. dik gezaagd. Het is even werk maar als het niet lukt de "Paddle Wheels" op maat te maken, dan kan je de rest ook wel vergeten.

 

 

Ik kon nog niet zo goed solderen met alleen mijn linkerhand en heb dus met superlijm de verschillende onderdelen aan elkaar geplakt. Goed spul die superlijm. Je moet alleen oppassen met "even aandrukken" Als de lijm droog is (binnen pak weg 2 seconden) en je houdt het paddle wheel vast bij de lijm dan zit je paddle wheel echt aan je vingers vast. De enige manier om weer los te komen is "snijden met een scherp mes".

 

 

De Reliant heeft zeven weken tentoon gesteld gestaan in "de Hoogstraat". De Hoogstraat is mijn revalidatie centrum waar ze me weer hebben leren lopen en praten. 

 

De restauratie van de  bakboord stoommachine  (een Side-Lever Marine Engine) en het paddle wheel vind plaats in het, Markham Grange Steam Museam, vlak bij Doncaster. De stuurboord-motor staat nog steeds in "The Nationel Maritiem Museum". Die is daar "een beetje opgeknapt" en lijkt nog volledig te draaien. (Als je goed kijkt dan zie je ergens "achteraf" een 40 pk electromotor die de zaak levend houdt) Ik hoop echt dat ze bij "M.G.S.M."  de bakboord motor wel echt aan de praat krijgen. Als je de stoommachine van de "Reliant" wilt zien werken, Klik dan op de rode Side-Lever Marine Steam Engine. tekst. Het filmpje begint even met een andere stoommachine, maar laat snel de stoommachine van de "Relant" zien. 

 

Na een aantal E-mails naar en van het "Markham Grange Steam Museum" is mij duidelijk geworden dat de Side Lever Marine Engine niet meer kon worden opgebouwd. De zuigers waren te zeer aangetast. Dus ook hier een "werkende" stoommachine met, op de achtergrond een electromotor om het geheel draaiende te houden.

 

 

 

Als afsluiting van deze pagina over de "Reliant" geef ik twee zwart wit en twee kleurenfoto's van de "Reliant` zoals hij jaren lang in het Engelse scheepvaarmuseum heeft gestaan.

 

Als je weten wil hoe de stoommachine wordt overhaalt, klik dan

"Markham Grange Steam Museum"

 

Deze foto is genomen in de Voorstraat in Vianen. Mijn Reliant heeft daar, in het oude stadhuis van Vianen, gestaan om reclame te maken voor de Nationale Sleepbootdagen.

Heb je vragen over de "Reliant", dan klik je op onderstaand plaatje en stuurt mij een E-mail.

Voorpagina