Dwarshelling Museumwerf Vreeswijk

 

Het is altijd moeilijk om met een nieuw project te beginnen. Vooral als het project ook nog goed moet werken.

Ik begin hier, in mijn homepage, met het afdrukken van twee foto's. De linker foto is van de dwarshelling die ik ga bouwen. De rechter foto is van de dwarshelling "Koningspoort" in Rotterdam. Hierop ligt de botter BU 130, die elders in deze homepage wordt besproken, voor reparatie.

We beginnen klein. Eerst de hellingwagens en de lieren uit messing solderen. Dat neemt enkele weken (maanden) in beslag en ik weet meteen of het mogelijk is de dwarshelling werkend te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Links zie je een foto van een klein stukje hellingwagen en de twee katrollen die, als "derde hand", tussen lier en hellingwagen het touw opspannen.

Het ziet er best leuk uit. Drie lieren en drie hellingwagens. Het heeft even geduurd want ik moest eerst leren met alleen m'n linker hand goed te solderen. Vooral de wieltjes onder de hellingwagentjes waren een uitdaging.  De tandwielen van de lieren heb ik "geleend" van de LEGO van mijn zoons. Ik hoop niet dat ze snel weer iets willen bouwen van LEGO, want dan moet ik toch op de één of andere manier met m'n billen bloot.

 

 

Eindelijk bouwen op ware grote. Voor mij hartstikke leuk want nu wordt het wat. Voor Corrie (mijn vrouw) wat minder leuk want..................ik bouw in de huiskamer. Rechts de éérste foto van de "hele" dwarshelling. Als je héél goed kijkt zie je de rails van messing in de grijze "balken". Links drie wagens en de "kabels" tussen hellingwagens en lieren. Ik ben ondertussen wat met schilderen begonnen.

Het volgende probleem! Hoe houden de kabels tussen lier en hellingwagen genoeg spanning. Hebben ze dat niet dan rollen ze heel slordig op en zal de één dus "sneller" gaan dan de ander. Dat kan absoluut niet want ze brengen samen de "Johanna" omhoog.

 

 

Na veel proberen met verschillende sterktes en lengtes elastiek bleek dat "koordelastiek" de klus klaarde. Als je ongeveer 5 meter buitenom spande had het genoeg rek voor elke hellingwagen apart. Op de foto zie je links het koordelastiek achter de hellingwagen en rechts twee op spanning gerolde koordelastieken achter in de bak.

Volgende probleempje. Hoe krijg je de "Johanna" op de hellingwagens. De twee volgende foto's geven weer hoe de middendelen van de hellingwagens aan de "Johanna" zijn vastgeplakt (met keggen om goed rechtop te blijven).       Op de andere foto kan je zien dat er een strookje messing en vier draaiende rolletjes op de hellingwagens zitten. Daartussen komen de middendelen die op de "Johanna" zijn gelijmd. Zo kan er een beetje worden geschoven met de lading van verschillende hellingwagens. Zo hoop ik het onderlinge verschil tussen de hellingwagens op te vangen en dus de spanning op de kabels strak te houden..

 

 

 

 

 

Dat is toch een verdomd leuke foto. Nou nog even aansluiten aan de apperatuur.

Eerst de apperatuur maken. De volgende twee foto's zijn van het "dashboard". Twee drukknoppen, een schuifschakelaar en vier lampjes, netjes in een hardhouten plank.

In het middelste hellingspoor zijn twee schakelaars gemonteerd. Zodra de hellingwagen de schakelaar "in drukt", schakelt de motor, die het schip naar boven (beneden) trekt, uit. De schuifschakelaar is om te bepalen of je "helling op of helling af wilt". De drukknoppen werken alleen als je ze ingedrukt houdt. 

De lampjes geven aan of je de helling op of af wilt. (De kant van de schuifschakelaar dus.) Twee lampjes branden als het schip verplaatst wordt. Zodra er één lampje brandt dan heeft de helling de maximaal boven of beneden stand bereikt.

Nu alleen nog even de glazen kap maken, om het geheel te beschermen tegen nieuwsgierige bezoekers, en hij kan naar de Museum Werf. (Dat is het enige waar ik een beetje hulp bij nodig heb want grote glasplaten met één goede linker arm neerzetten is iets te link).

 

En daar ligt hij dan. In de Museum Werf van Vreeswijk. Mooi in het glas, dus er kan niemand bij draaiende onderdelen.

Wil je meer weten over de Museumwerf in Vreeswijk klik dan: http://www.museumwerf.nl

Heb je vragen over de "Dwarshelling" klik dan op onderstaand plaatje en stuur mij een E-mail

Voorpagina