Speedboot "Riva Aquarama"

 

 

Wat een Ferrari onder de auto-lovers is, is de "Riva Aquarama" onder de speed-boot lovers.

 

 

En zeg nou zelf. Die twee vrouwen aan boord zijn natuurlijk mooi maar, Het mooiste aan deze foto is natuurlijk de "Riva Aquarama" waarin ze varen!

De éérste foto's van de bouw van mijn Riva. Je kan er nog weinig van zeggen maar de vorm is al ruwweg geschapen.

Het begin van de mooie beplanking , de servo voor de roeren, de twee Speed Motoren en de schroefassen zijn al te zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ga "even" over op het bouwen van de Dwarshelling van de museumwerf in Vreeswijk. Zo hoop ik een beetje geld te sparen om het model van de Aquarama te kopen. Zo kom ik aan de mooie "fittings" voor op het dek.

Ik druk hieronder vier foto's van de RIVA af zoals hij nu is...................en even "op de kast gaat"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn weer terug bij de Aquarama. De dwarshelling staat bij de museumwerf in Vreeswijk. Voor het geld dat ik "verdiend" heb met deze helling heb ik het echte model, van Amati, gekocht. De mooie, roestvrijstalen, fittings zou ik gebruiken voor mijn eigen model!

En dan.......................Goedkoop is duurkoop! Ik heb voor het bouwen van mijn "Aquarama" een bouwtekening opgesnord en dacht. "Laat het schaalverschil 5% zijn dan ziet niemand dat de fittings iets te groot of te klein zijn". Het verschil in schaal is ruim 15%. Te groot en #$"% ..............in de vuilnisbak met het schip.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit zijn twee foto´s van mijn nieuwe Riva Aquarama. Geleverd door Amati, de enige die dit schip als model mag leveren van Riva zelf. Amati wordt (volgens mij) schatrijk van een slecht model. Het hele schip is al klaar in kunststof. Je hoeft er alleen wat hout op de plakken. Er is een (slechte) bouwtekening  en een bouwbeschrijving bij die, als je hem keurig volgt enkele verkeerde maten heeft.

Rampzalig is de bouwtekening voor modelbouwers die de Aquarama afstandsbestuurd willen bouwen. Ze geven, in hun tekening, aan dat de roeren vier centimeter naar voren moeten worden geplaatst. Ook de plaatsing van de schroefassen is anders dan normaal.

Misschien ben ik te precies maar ik vindt dat een fabriek (die 380 Euro voor een model vraagt) niet afmetingen kan veranderen, omdat dat handig is voor het maken van een plastick romp.

 

Een paar maanden later. Een voorzichtig begin met het aflakken. Dan gaat het er best leuk uit zien. Als de laklaag er op zit moeten we aan het plaatsen van de schroefassen en roeren beginnen.

 

 

Voor ik de schroefassen plaats even iets aan het meubilair doen. Het "bed" in het achterschip bestaat uit negen kussens die zijn overtrokken met echt wit leer. Verder de meubels voorzien van een blauw streepje. Een "Aquarama" moet er ten slotte een beetje "showy" uit zien.

Omdat ik deze "Aquarama" voor mijn oudste zoon bouw, moet hij ook vaartechniesch uitstekend naar voren komen. Vooral de snelheid moet, in vergelijking met "de echte", overeen komen. Na twee bezoekjes en telefoontjes met Quartel (Amsterdam) heb ik de juiste motor gevonden. Eén motor die, met behulp van ronsels en een rubberen band, beide schroefassen laat draaien!

 

 

Het "interieur". De accu's voor de ontvanger en de motor zitten onder de bank.

 

 

Op de linker foto zie je de motor (Graupner Speed 900 BB Torque) die, door middel van drie ronsels en een rubberen band, twee schroefassen tegelijk bedient.

 

 

Op de rechter foto zie je een kastje waarin een zekering en schakelaars voor het aan en uit zetten van motor of ontvanger.

 

 

Op de linker foto zie je de vaarregelaar.

Op de rechter foto de servo voor de roeren en de ontvanger.

 

 

 

 

En daar is ze dan! de "Aquarama" van Riva. Mooi in de verf en ze vaart prima!

Ik heb haar, samen met Casper, op vaareigenschappen getest. Ze had misschien iets sneller kunnen varen, maar ze stuurt perfect!

 

 

Na veel denken, over de snelheid, voer ik met een vrij simpele methode "het geheel" op. Net als de fietsers in de "Tour de France" het verzet veranderen! Dus ronsels van de schroefassen iets verkleinen. Daarna de ronsel van de motor aanzienlijk vergroten.

Test volgt!

Heb je vragen over de "Riva Aquarama", dan klik je op het onderstaande plaatje en stuurt mij een E-mail.

Voorpagina