Het grootste Duitse oorlogsschip van W.O.II: "de Bismarck".

 

 

 

Eindelijk! Het begin van de "Bismarck". Beloftes aan je zoons moeten natuurlijk nagekomen worden. Ik zou voor allebei een boot naar hun keuze maken. Ruim drie jaar geleden ben ik begonnen met de Riva Aquarama voor m´n oudste zoon Casper. Die is klaar en vaart prima (misschien had hij iets sneller kunnen zijn).

Nu voor Koen, de jongste: "de Bismarck"  Dat duurt ook een paar jaar voordat ik die bij hem aflever. Eerst de bouwtekeningen maar opsporen. Uiteindelijk besteld (Optie 5) bij:

Eijck Electronics

 in Katwijk aan zee.

 

Als ze over een paar jaar een beetje lijkt op bovenstaand model dan ben ik dik tevreden.

De bouwtekeningen bestaan uit 6 grote vellen, waarvan er 5 echt noodzakelijk zijn. Ik zal slechts één van de tekeningen, in deze homepage zetten. Op deze tekening is het duidelijkst te zien hoe de "Bismarck" er uit komt te zien.

 

 

We beginnen natuurlijk met de scheepsromp. Eerst lekker de spanten en de kiel met de figuurzaag uitzagen. Daarna netjes op de kiel plakken. 

 

 

Aan de rechter foto zie je dat ik vast lampjes heb achtergelaten om later het schip te verlichten.

De éérste laag huidgangen aanbrengen. Het dek is "geopend" omdat ik, ook van binnenuit, de boel goed wil verlijmen.

 

 

Het dek kan nu weer worden gesloten. Na het sluiten netjes schuren en een tweede laag huidgangen aanbrengen. Allemaal tijdrovend werk maar het is (volgens mij) de enige manier om de huid netjes af te werken.

De tweede laag huidgangen zit er op. Ook de aparte dingetjes onder de waterlijn zijn klaar. Nu alleen nog schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plameren..................enz.enz.enz.

Het is winter dus we wachten even met het afmaken van de romp. (Dat doe is meestal in de tuin).

 

 

 

 

Daarom deze foto's maar afgedrukt. Het is nog niet duivelsmooi maar je kunt in ieder geval zien dat ik niet stil zit!

Drie weken later. Het kleinste "dekhuisje" dat op de Bismarck te vinden is. Met alle verschillende delen. Het is wel even wennen aan de grote van de kleine deeltjes. Toch begint het, heel langzaam ergens op de lijken.

 

 

Weer enkelde weken verder. Langzaam krijgt het "dekgebeuren" vorm. De volgende twee foto's laten een deel van het achterdek zien.

 

 

En na elke week wordt het achterdek iets groter en staat het vol met allerlei soorten geschut.

 

 

Met alle geschut wordt het toch een beetje indrukwekkend. Het dekhuis van het achterschip heeft alleen nog een mast nodig. Ook vier van de, in totaal 10, reddingsbootjes staan er al keurig bij. Als je goed kijkt dan kan je zien dat ik een beslagset heb gekocht. De kleine kanonnen de zoeklichten en de reddingsbootjes zijn erg klein en, voor mij met alleen m'n linkerhand, niet te bouwen.

Nu alleen de mast nog.

 

 

Hij ziet er nog niet al te fraai uit, maar hij staat er. Aan het einde van de bouw komt er draad en vlaggetjes aan vast.

En dan, natuurlijk veel te laat, het begin van het voorste dekhuis. Als ik echt lekker aan het bouwen ben vergeet ik foto's te maken. Dan krijg je al een "in vergevorderde staat" zijnde dekhuis. Ik hoop, vanaf nu, wat regelmatiger foto's in de site te zetten.

 

 

Dus snel twee nieuwe foto's. De boordlichten zijn al geschilderd. (kijk ff heel goed).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En twee weken later zijn er al wat kleine onderdelen klaar. Soms, hier en daar, al een spoortje grijs.

 

 

Het gaat al langzaam ergens op lijken.

 

 

Kijk, het onderste deel van het voorste dekhuis al voor een gedeelte in de verf. Hij wordt mooi!

 

 

Ook de brug en "hogere regionen" zien er al redelijk uit!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En even alles los op elkaar. Ook het begin van de stoompijp erbij en...................gewoon doorbouwen.

 

 

Tja................. Die stoompijp. Die heeft veel kleine onderdeeltjes. Leuk, maar wel even werk. Het eerste begin heb ik al gefotografeerd. Nog niet geschuurd (dus eigenlijk een rotzooitje). Toch al twee fototjes.

 

 

Na een week of twee ziet het er al veel beter uit. De trappetjes waren lastig te maken. Als de pincet maar klein genoeg was en je gebruikte niet te veel lijm dan lukte met wel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nog steeds niet in de juiste lak ziet het er nog steeds een beetje rommelig uit. Toch gaat het er echt al een beetje op lijken. Ik ga nog maar even door met bouwen.

 

Zoals wel vaker bij het bouwen loop ik ergens lang omheen voordat ik het over doe. Als je krities kijkt dan zijn de hekjes wat "te dik". Dus heb ik ze weer verwijderd. Ik heb al wel weer het een en ander aan de stoompijp gedaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je ziet aan beide zeiden van de stoompijp de hangaars waar de watervliegtuigen in werden opgeruimd. Tijdens het drogen van de verf (of de lijm) ben ik vast wat kleine zaken die bij de pijp horen gaan bouwen. Hieronder een foto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weer een tijdje doorgewerkt. De schoorsteenpijp met al z'n extra's. Even twee foto's en hij kan samengevoegd worden met het voorste deel van het dekhuis. Het heeft even geduurd maar ik ben tevreden.

 

 

En nu de boel samenvoegen met het voorste dekhuis. De kanonnen plaatsen en.........Tata!!!! Het voorste dekhuis in vol ornaat.

 

Nu ik de foto's zie, in de homepage, zie ik dat er hier en daar een extra laagje grijs nodig is en................... De mast, de bedrading en de vlaggen moeten nog.

 

En nu, de romp. Dat wordt eindeloos plamuren en schuren. Op de linkerfoto een achterschip vol plamuur. Op de rechter foto het begin van het schuurwerk.

 

Het is nu November 2012. Ik heb me een ongeluk geschuurd..............en natuurlijk vergeten foto's te maken van zo'n "vervelend" werk. De foto die je hieronder ziet is van ver gevorderde staat. Onder het groene tape zit de zwarte waterlijn. Het spijt me dat het er nog steeds rommelig uitziet.

 

 

Op de rechter foto het voordek met "Ankerplaatsen" en een rood vlak voor het "hakenruis". Schrik niet, het duitse hakenkruis heeft de haken naar rechts. Al 2500 jaar geleden hadden ze in het Hindoeisme en Boedisme het zelfde teken met de haken naar links. Dat teken had vooral goede zaken in zich. Het hakenkuis voor dit schip wordt dus het Boedistische teken voor O.K. 

De zwarte lijntjes tussen de dekplanken zijn ijzergaren dat er tussen in geplakt is.

De foto's zijn niet geweldig maar je ziet dat het langzaam ergens op gaat lijken. Het tape is voor het aflakken in de juiste kleur.

Klaar om te beginnen met het plaatsen van de opbouw. De foto's zien er ook beter uit (zonder flits).

Nu alleen nog de bedrading, het hekwerk en de kleine "rommeltjes" die haar nog mooier maken.

 

Ik sluit deze serie foto's af met een aantal plaatjes die ik heb gemaakt toen hij echt helemaal klaar was. Alleen de mooie eiken plank waarop de "Bismack" komt te staan krijg je later nog op een foto. Een beetje trots op deze "Bismarck"?...........................ja, eigenkijk wel! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heb je vragen over de "Bismarck", dan klik je op het onderstaande plaatje en stuurt mij een E-mail.

Voor-pagina.