Na twee pogingen in een ver verleden moet ik nu echt beginnen. Deze keer gaat het zeker lukken een "Regenboog", zeilend op afstandsbesturing te maken. Eerst het boek van Ir. N. Theo van Harpen doorgespit en daarna veel gepraat met mensen die weten "hoe het moet".
Voor de bouw van het schip zal ik de volgende bouwtekeningen gebruiken.
Ik heb uiteraard eerst het schip met kiel en spanten gebouwd.
Er zal zo af en toe een zeilterm vallen dus.... Als je met niet kunt volgen, schrijf me dan even een mailtje dan leg ik het je verder uit. De meeste zeilboten op afstandsbesturing hebben één zeilwinch voor het strakke rondlopende touw. Aan dit strakke touw worden de schoten van het grootzeil en de fok vastgemaakt. Het grootzeil heeft, zoals gewoonlijk, een giek, waaraan het onderlijk van het grootzeil is verbonden. De fok heeft gewoonlijk géén giek, maar wordt met een lange schoot naar stuurboord of naar bakboord getrokken. Om te voorkomen dat er lange schoten worden gebruikt heeft de modelbouwer vaak ook een giek onder de fok gehangen. De lengte van het onderlijk van de fok is dan altijd minder dan de afstand van mast naar voorschip. Als je onderstaande foto goed bekijkt dan zie je dan een regenboog met een "Genua-fok'" zeilt. Dus met een fok die een veel groter onderlijk heeft dan de lengte van mast naar voorschip.
Je moet er toch niet aan denken dat er zo'n schitterend schip met een giekje onder de fok zeilt, om het wat makkelijker de maken met het ding te zeilen? Nee, ik hoop het lange schotenprobleem als volgt te hebben opgelost.
Om alles zo bereikbaar mogelijk te houden bouw ik eerst alle technische onderdelen in. Daarna ga ik pas de huidgangen aanbrengen.Alle draden zitten in plastic buizen om te voorkomen dat ze verward raken. In het midden, links en rechts van de kielbalk lopen twee strakke (zwarte) lijnen, boven elkaar. De onderste is voor de Genua-fok. De beide schoten zitten aan de strakke (zwarte) lijnen geknoopt. Groen voor de stuurboordschoot en Rood voor de bakboordschoot. De twee strakke zwarte lijnen lopen over bijna de volle lengte van het schip. Zo zijn mijn schoten lang genoeg voor een Genua fok. De blauwe lijn is van de grootschoot. Die is aan de bovenste strakke lijn geknoopt.
Op de linker foto kan je duidelijk zien dat er twee strakke lijnen boven elkaar zijn. De onderste voor de genua en de bovenste voor het grootzeil. Nu heb ik een aparte bediening voor genua en grootzeil. Dus kan ik, in een voor-de-winds rak m'n genua ook nog bak zetten.
Ronsel voor de genua Ronsel voor het grootzeil
In het achterschip, nog achter het roer, lopen de twee strakke lijnen, via katrolletjes, naar de ronsels voor grootzeil en genua
Je ziet dat er vier microschakelaartjes , vlak bij de strakke lijnen, liggen. Die zijn daar om de schoten maximaal in en uit te laten lopen. Je loopt zo geen kans dat je zeilen kapot trekt, of te ver los laat. De microschakelaartjes worden ingedrukt door de messing kegeltjes die rond de strakke lijnen zijn geplakt.
De laagste microschakelaartjes bedienen de strakke lijn voor de genua. Deze schakelaartjes hebben een rode en zwarte draad