Zeesleper en Anchor handling tug "Tempest".

 

2 maal Stork Werkspoor Diesel  6TM410

Bollard pull 120 Ton

14000 IPK

2 maal CPP Lips schroeven

 

 

 

 

 

 

 

 

Waarom de "Tempest"

 Toen ik, ongeveer 20 jaar oud was, werkte mijn broer Bart voor "Bureau Wijsmuller". Wijsmuller was een bureau dat sleepboten over de hele wereld had. Hij voer in die periode op de "Tempest" als tweede werktuigkundige.  Ik wilde graag een zeesleper bouwen maar ik kon geen tekening van de "Tempest" vinden. Er was namelijk in 1975 nog geen Internet. Billing Boats, een zaak die bouwdozen van schepen leverde, had de "Smit Rotterdam" staan. Die ben ik maar gaan bouwen.

      

Ik ben al jaren lid van de "Varende scheepsmodel club "'t Anker" We gaan met de club regelmatig naar de museumwerf in Vreeswijk. Als het museum een activiteit heeft staan wij daar met een aantal modelschepen om te laten zien hoe ze werken. Op een dag liep ik even rond om de schepen van de club te zien. Staat daar de "Typhoon". De "Typhoon" is het zusterschip van de "Tempest". Ik heb de bouwer van het schip gevraagd of hij de tekeningen nog had. YES!, Hij heeft ze bij de eerst volgende clubavond voor me meegenomen en ik ben eindelijk aan de bouw van de "Tempest" begonnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bouwen van een nieuw schip wordt bij mij altijd vooraf gegaan door weken denken. Zelfs midden in de nacht opstaan om snel op een papiertje te schrijven wat ik in mijn "slaap" bedacht heb. Heel wat uurtjes voordat ik de figuurzaag ter hand neem. Het is even zagen maar na een paar dagen zie je kielbalk en spanten.

                    

En weer een paar dagen later zie je het schip vorm krijgen.

Als ik even "klaar" ben met de romp, bouw ik aan het stuurhuis. Het stuurhuis van de "Tempest" is een echte uitdaging voor een modelbouwer. Op een schip is natuurlijk niets haaks. Maar om alle ramen in de brug extra "scheef" te maken is $%#&@. een uitdaging voor mij.

 Denk niet dat je er nu al bent . Er komt nog een tweede laag raampjes voordat het onderdeks geplaatst kan worden. Maar eerst het "binnenwerk" van de brug. En daar komt het Internet! Je kan echt alles vinden. Ook wel lekker om even niet aan ramen te denken.

 

 

Vier mooie fototjes. Het Internet afgezocht naar foto's van het interieur van de "Brug". Het bouwen heeft ongeveer drie maanden geduurd. Ik kan nu de verlichting maken.

Gelukkig heb ik andere dingen te bouwen want ik moet nu het "stuurhuis" even weg leggen. Ik ga terug naar het schip zelf. Een lange tijd huidgangen plaatsen.

 

Twee lagen latjes,....latjes.....latjes. Daarna de "bulbsteven" van hardhout.

De verschansing bij het achterdek is verstevigd met steuntjes van messing die met twee-componenten lijm aan het schip zijn geplakt. Het achterdek met verschillende platen.

De Tempest heeft een lange tijd,"achter op de kast" gelegen. Ik had van alles te doen voor de "museum-werf". Zij wilden graag een model van het Statenjacht van Utrecht. Daar gaat altijd een boel tijd in zitten. Toen ik eindelijk weer verder kon met de "Tempest" gebeurde wat me heel vroeger ook al eens gebeurd was. Tijdens het "van de kast halen"viel de "Brug". De foto links was het resultaat. Het valt mee. Daarna begonnen met het dek achter. Op de rechter foto zie je het begin.

 

 

 

                                          Heb je vragen over de "Tempest", dan klik je op het onderstaande plaatje en stuur je me een E-mail.

 

                                                                                                                                                  Voorpagina